Курсанти соціально-психологічного факультету сумісно із фахівцями НДЛ ЕКП прийняли участь у тактико-спеціальних навчаннях

22 березня 2013 року в Національному університеті цивільного захисту України відбулися комплексні тактико-спеціальні навчання за темою «Управління силами та засобами під час ліквідації наслідків надзвичайної ситуації техногенного характеру». Курсанти 4-го та 5-го курсів соціально-психологічного факультету, а також фахівці науково-дослідної лабораторії екстремальної та кризової психології НУЦЗУ прийняли участь у 2-х епізодах навчань, а саме: епізод №3 «Проведення аварійно-рятувальних робіт при ДТП на міському транспорті» та епізод №4 «Організація та виконання аварійно-рятувальних робіт в осередку повних руйнувань».

За тактичним задумом епізоду №3 курсанти-психологи прибули разом із аварійно-рятувальним підрозділом. Оскільки в ДТП потрапило одразу 2 автобуси із людьми, необхідно було організувати пункт екстреної психологічної допомоги постраждалим, нейтралізувати негативні психічні стани у постраждалих, допомагати рятувальникам вилучати постраждалих із автобусів, працювати разом з медиками на пункті медичного сортування.

Також у одного із рятувальників, що вперше виїхав на подібну НС, від побаченого покаліченого тіла виник стан ступору та він відмовляється від роботи. Рятувальники кличуть психолога для того щоб він швидко зняв негативні реакції та мобілізував робочий стан рятувальника. Після чого рятувальник повертається до своєї роботи.

Рятувальники витягли з автобусу перших постраждалих. Одна з постраждалих, що отримала незначні ушкодження, починає шукати свого чоловіка, якого рятувальники витягнули вже мертвим. У постраждалої трапляється істеричний стан, вона кидається до тіла, відштовхує рятувальників, на спроби її заспокоїти не реагує. Рятувальники звуть психологів, які швидко прибувають та надають їй необхідну психологічну допомогу.

За тактичним задумом епізоду №4 при розборі завалу кінологічна служба та рятувальники знаходять живих людей, які пролежали близько 10 годин, деякі знаходиться у свідомості. Із знайденими потерпілими необхідно провести психологічну інформаційну терапію (надати психологічну підтримку). Рятувальники звуть психологів, які встановлюють контакт із постраждалим й ведуть підтримуючу бесіду до повного його вилучення з-під завалів. Робота рятувальників ускладнюється тим, що у пресу просочується інформація про те, що рятувальники знайшли живу людину і що з ним на даний момент проводять роботу психологи. Представники ЗМІ в гонитві за «гарячими фактами» прорвалися крізь оточення і намагаються взяти інтерв'ю то у потерпілого, то у психологів, то у рятувальників. Психологи толерантно спілкуються із журналістами, пояснюючи їм, що не можна знаходитися в зоні проведення робіт з ліквідації НС, а також де вони можуть отримати всю офіційну інформацію.

Також враховуючи велику кількість загиблих, що було знайдено під завалами, психологи для зниження гостроти психічних станів родичів загиблих, організовують місце сублімації горя (місце скорботи).

Отже, курсанти-психологи надали екстрену психологічну допомогу всім, хто її потребував. Завдяки відпрацюванню практичних дій в реальній обстановці, кожен курсант - майбутній кризовий психолог підвищив рівень своєї професійної підготовки і придбав навички з надання екстреної психологічної допомоги та евакуації постраждалих в різних непередбачених ситуаціях.

Фахівці науково-дослідної лабораторії екстремальної та кризової психології відпрацювали свої навички та склали висновок, що курсанти 5-го курсу відпрацювали на «відмінно» та готові до служби у практичних підрозділах.