Перейти до основного вмісту
ndlecp@nuczu.edu.ua +38 057 7005682

Рекомендації щодо надання психологічної допомоги мешканцям населенних пунктів, звільнених у ході проведення АТО

Науковцями науково-дослідної лабораторії екстремальної та кризової психології за підсумками роботи психологів ДСНС України в місті Слов'янськ розроблені "Рекомендації щодо надання психологічної допомоги мешканцям населенних пунктів, звільнених у ході проведення АТО". Цей алгоритм розроблений на основі довіду надання психологічної допомоги мешканцям звільненого від терористів міста Слов'янськ у 2014 році.

Підготовчий етап.

Збір інформації:

Необхідно мати достовірні дані про:

  • обсяги руйнувань у населеному пункті та прилеглих територіях;
  • ступінь пошкодження інфраструктури населеного пункту;
  • кількість заручників, які перебували в полоні терористів;
  • кількість постраждалого населення (в тому числі і дітей);
  • роботу служб швидкого реагування та волонтерів.

Для забезпечення якісного надання психологічної допомоги мешканцям населених пунктів, звільнених у ході проведення АТО, необхідні наступні умови:

  • населений пункт має бути повністю звільненим від терористів;
  • передислокація особового складу повинна проводитись централізовано та забезпечувати безпечний перетин блокпостів;
  • для мешканців та співробітників ДСНС України мають бути забезпечені гарантії особистої безпеки (наприклад, підрозділи ДСНС України повинні розпочати проведення робіт, пов’язаних із пошуком та знешкодженням вибухонебезпечних предметів, співробітники МВС патрулюють населений пункт тощо);
  • органи місцевої влади мають розпочати своє функціонування;
  • має бути відновленим (хоча б частково) міжміське транспортне сполучення (для повернення тих мешканців, які виїжджали з населеного пункту під час АТО).

Матеріально-технічне забезпечення роботи психологів:

  • група психологів, яка буде відряджена для надання психологічної допомоги мешканцям населених пунктів, звільнених у ході проведення АТО, має бути забезпечена службовим автотранспортом, персональним комп’ютером з багатофункційним пристроєм (принтер з можливістю копіювання документів), достатньою кількістю паперу А4 (не менше 2500 аркушів);
  • психологи зобов’язані виконувати роботу у формі встановленого зразка. В окремих випадках необхідно передбачити можливість спілкування з місцевим населенням у цивільному одязі;
  • група психологів повинна мати заздалегідь розроблені інформаційні листівки з переліком ознак, при виявленні яких людина має звернутися за психологічною допомогою до фахівця-психолога.

Організація роботи:

  • розрахунок кількості задіяних до зведеної групи психологів має відбуватися з урахуванням масштабів руйнувань, стану населення та кількості об’єктів, на яких необхідно організувати чергування;
  • для забезпечення якісного консультування та надання психологічної допомоги з урахуванням гендерних особливостей постраждалого населення у зведеній групі психологів слід передбачити наявність як психологів-чоловіків, так і психологів-жінок;
  • керівник групи психологів, відряджених для надання психологічної допомоги мешканцям населених пунктів, звільнених у ході проведення АТО, має обов’язково входити до складу оперативного штабу ДСНС України у цьому населеному пункті;
  • всю офіційну інформацію, яка надається оперативним штабом ДСНС України для широкого загалу, рекомендується піддавати психологічній експертизі з боку фахівців-психологів ДСНС України.

Основний етап.

При прибутті групи психологів до населеного пункту, звільненого у ході проведення АТО, необхідно зібрати інформацію стосовно фактичного розміщення на даний момент представників владних структур, установ, спеціальних служб та громадських організацій (див. рис. 1) та їх контактні дані. Цю інформацію слід представити у вигляді інформаційної листівки для розповсюдження серед постраждалого населення.

Психологами ДСНС України має бути налагоджена взаємодія з представниками владних структур та громадських організацій (див. рис. 1).
Пункт екстреної психологічної допомоги повинен бути розташований у приміщенні міської (районної) ради або мерії. Це сприятиме ефективній взаємодії психологів з органами місцевої та виконавчої влади.

Організувати чергування психологів бажано на першому поверсі (у фойє) приміщенні міської (районної) ради. Це дозволить проводити з населенням  роз’яснювальну роботу щодо актуальних  питань, які стосуються як налагодження життєзабезпечення взагалі, так і отримання конкретного  виду допомоги (в тому числі, психологічної). На місці чергування (на посту) необхідно розмістити інформаційні листівки з усією необхідною інформацією.

Індивідуальні консультування у пункті екстреної психологічної допомоги необхідно проводити психологам обох статей (жінка та чоловік).

Також слід зазначити, що вони повинні мати досвід надання психологічної допомоги дітям.

Психологічну допомогу персоналу установ або організацій, які під час проведення АТО допомагали постраждалому населенню, рекомендується проводити у вигляді групової роботи.

Важливою є співпраця з волонтерами-психологами громадських організацій, під час якої є доцільним їх консультування з питань надання екстреної психологічної допомоги постраждалому при проведенні АТО населенню.

Бажано з числа психологів ДСНС України призначити відповідального за взаємодію зі ЗМІ. Цей психолог повинен володіти повною актуальною інформацією, яку буде надавати представникам ЗМІ з урахуванням психічного стану мешканців, звільненого у ході АТО населеного пункту.

Пункт екстреної психологічної допомоги бажано розташовувати на 1-му або 2-му поверсі приміщення.
На вході слід розмістити покажчики з місцем розташування пункту екстреної психологічної допомоги і графіком його роботи.
За необхідністю та узгодженням з відповідними структурами та службами є доцільною організація чергування психологів ДСНС України у години прийому в найбільш завантажених та проблемних структурах місцевої влади. Наприклад, в управлінні пенсійного фонду, департаменті соціального захисту, житлово-комунального господарства тощо.

При розгортанні пункту екстреної психологічної допомоги для ефективної його роботи необхідно забезпечити:

  • наявність міського стаціонарного телефону, бажано з міжміським зв’язком;
  • наявність персонального комп’ютеру з багатофункційним пристроєм;
  • наявність достатньої кількості паперу А4 (не менше 2500 аркушів);
  • необхідно забезпечити наявність у пункті достатньої кількості питної води (особливо у спекотний період) та електрочайника.

Разом з представниками місцевої влади необхідно визначити найбільш постраждалі райони та розробити план обходу психологами ДСНС України мешканців за місцем їх постійного проживання.

При організації обходів мешканців за місцем їх постійного проживання варто дотримуватись наступних правил:

  • з міркувань безпеки у обходах мають приймати участь лише психологи-чоловіки;
  • група має складатися мінімум з 2-х осіб, проте бажаним є залучення місцевих волонтерів-психологів громадських організацій. Також корисним є залучення медичного персоналу установ психіатричного напряму (за можливістю), можлива взаємодія з представниками правоохоронних органів;
  • з міркувань безпеки при проведенні обходів психологи повинні спілкуватися з жителями на подвір’ї, не заходячи в середину дому чи квартири;
  • уточнити у мешканців інформацію про потребу у медичній, гуманітарній, спеціалізованій психологічній допомозі, а також випадках виявлення вибухонебезпечних предметів тощо. Отриману інформацію слід передати у відповідні служби за напрямами.

Завершальний етап.

При завершенні роботи психологів ДСНС України у населеному пункті, звільненому у ході АТО, необхідно організувати передачу місцевим волонтерам-психологам громадських організацій персональних даних мешканців, які потребують подальшої психологічної допомоги. Координацію та організацію роботи волонтерів слід здійснювати із залученням Центру психологічного забезпечення оперативно-рятувальної служби ДСНС України та місцевого Департаменту охорони здоров'я.

Якщо є можливість, то роботу місцевих волонтерів-психологів громадських організацій варто продовжити у тому ж приміщенні,  де знаходився пункт екстреної психологічної допомоги. Рекомендується у пункті екстреної психологічної допомоги залишити місцевий стаціонарний телефон з номером, який вказаний у пам’ятках.

Більш докладніше - «ПСИХОЛОГІЧНА ДОПОМОГА ВИМУШЕНИМ ПЕРЕСЕЛЕНЦЯМ» (pdf) завантажити

Фахівцями Львівського державного університету безпеки життєдіяльності розроблені методичні рекомендації - «ТЕЛЕФОННЕ КОНСУЛЬТУВАННЯ ЯК ЕКСТРЕНА ПСИХОЛОГІЧНА ДОПОМОГА» (pdf) завантажити